توصیه‌های مدیریتی برای مدیران، رؤسا ومسئولین درهمه سطوح

         برای اداره هر سازمان و مجموعه انسانی و سرو سامان دادن به هر مجموعه ،   نیازمند محور و شاخصی هستیم تا واحد ها و اجزای آن مجموعه را به یکدیگر متصل کند وبا ارتباطی که میان اعضاء و بخشهای گوناگون بر قرارمی سازد ،  زمینه را برای بهره مندی از امکانات فراهم آورد . نقش مدیر توانا در موفقیت سازمانها و رشد و بالندگی جوامع مختلف بشری انکار ناپذیر است . زیرا مطالعات بشری این اندیشه را کاملا تایید کرده است . و اثبات شده که از عوامل کلیدی پیشرفت و توسعه و تعالی جوامع انسانی وجود مدیرانی توانا ، متخصص مهربان است .  ضمنا این اندیشه به  اثبات رسیده که مهمترین عامل انحطاط ملت ها و جوامع انسانی وجود مدیرانی ضعیف و بی کفایت بوده است . توانمندی مدیران را باید در قدرت برنامه ریزی ، قاطعیت در تصمیم گیری ، منطق در سازماندهی ، بینش و دانش در رهبری و هوشمندی در کنترل بدست آورده و هر گاه انسانی با این ویژگی ها در راس سازمانی با جامعه ای قرار گیرد و آن را به سوی اهداف والا پیش برد ، گوهری گرانسنگ است که باید قدر و ارزش آن را شناخت در این راستا حضرت امیر (ع) امیر سخن می فرمایند: امام بعنوان مدیر امت ، به سه چیز نیازمند است : 1. عقلی اندیشمند 2. زبانی توانا و گویا 3. دلی محکم و پر جرئت برای اجرای حق . جهان خلقت نیز گواه مدیریت هدفمند  و متعالی است .به عبارت دیگر جهان خلقت با مدیریت و تدبیر مدیری مدبر و مربی بصیر و حکم اداره    می شود مدیری که در جهان بینی اسلامی از او به (درب) (خدا) (خالق) یاد می شود . مدیر هستی تمام امور هستی جهان را از کوچک تا بزرگ مدیریت می کند و به همین علت اورا مدبر الامور می دانیم . تاکید اسلام و خالق هستی بر (امامت)چیزی توجه معبود به مدیریت جوامع انسانی نمی باشد . بنابراین انسان که اشرف مخلوقات است ، انسان که نماینده و در واقع جانشین خدا روی زمین است . انسانی که به گفته خود خدا آزاد آفریده شده است ، انسانی که دارای ویژگی های زیاد و ظریفی است ، محتاج مدیرتی دقیق و عالمانه است تا بتواند مسیر کمال خود را در زندگی معنوی و اجتماعی و کاری را با سلامت و سعادت طی کند. بنابر این برای مدیریت بر انسانها باید نکات دقیقی را مد نظر قرار داد تا به سر منزل مقصود که همانا تربیت و اداره و کنترل درست سازمان ، جامعه ،خانواده و .... می باشد رسید . پس توجه به نکات زیر خالی ازلطف نیست:

     1)  زیبا خطاب کنیم تا زیبا بشنویم.

2)  در انجام کار‌ها روی شیوه‌ای خاص تأکید نکنید، شاید کسی از مسیر کوتاه تر و بهتری شما را به مقصد برساند.

 (3 داشته باشید دانش و تجربه، هیچ‌کدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اکسیژن و هیدروژن که از ترکیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین می‌شود، می‌توان با آمیختن دانش و تجربه، راهکارهای حیاتی و استثنائی خلق کرد.

4)   از هر فرصتی برای استخدام و به کارگیری افراد برجسته استفاده کنید.

5)   به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط کار در کارایی کارمندان مؤثر است.

6)    با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد مجموعه انگیزه کاری آنها را از بین نبرید.

7)    از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.

8)    با رفتارهای ضدونقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نکنید.

9)    در به وجود آوردن فضای رقابتی و سالم، کوشا باشید.

10)   برای ارتقای سطح دانش کارمندان افزایش بهره‌وری آنان کلاس‌های آموزشی ترتیب دهید و از لوازم کمک آموزشی بهره بگیرید.

11)    دقت کنید که توبیخ کارمند خطاکار باید متناسب با اشتباهش تعیین شود.

12)    مطمئن شوید مأمور خریدی که برای سازمان در نظر گرفته‌اید علاوه بر کاردانی و رعایت اصول درست بازاریابی مورد اعتماد زرنگ و خوش سلیقه نیز هست و همان‌گونه که بر قیمت کالاها توجه دارد بر زیبایی و کیفیت آنها نیز اهمیت می‌دهد.

13)    در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.

14)    سعی کنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.

15)   طوری رفتار کنید که دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب کنند و آینده کاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم کنند.

16)   هرگز در حضور کارمندان با دیگر معاشرین خود پشت سر افراد بدگویی نکنید.

17)    رعایت سلسله مراتب کاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد کنید.

18)    برای آزمودن کارمندانتان با آزمایش‌های فاقد ارزش و بی‌اساس شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید.

19)    با شروع به موقع جلسات وقت شناسی را عملا به حاضرین بیاموزید.

20)    برای گیراتر شدن سخنان خود همیشه چند عبارت کلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آن‌ها را به کار ببرید.

21)    در انجام کارها به سه نکته بیش از بقیه نکات توجه کنید: اعتماد به نفس - ‌اعتماد به نفس - ‌اعتماد به نفس.

22)    انتقادپذیر باشید.

23)    با بی‌توجهی تلاش و زحمات زیردستان را بی‌ارزش نکنید.

24)    با وسواس بیهوده درانتخاب ،زمان را هدر ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی‌شود.

25)    برای حل مشکل احتمالی دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظرداشتن چند راهکار تخصصی هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.

26)    نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.

27)    خواسته‌های خود را واضح و روشن بیان کنید و اطمینان حاصل کنید که کارمندان به خوبی از جزئیات وظیفه‌ای که به عهده آنان است مطلع هستند.

28)    از هر کس مطابق دانش و تجربه‌اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

29)    وظایف کارمندان را متناسب با توانایی‌های فیزیکی و حرفه‌ای آنان تعیین کنید.

30)     اگر از موضوعی اطلاع ندارید یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید بدون هیچ تردیدی سؤال کنید.

31)    در موارد بحرانی خونسردی خود را حفظ کنید و چند استراتژی بحران‌زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش‌بینی و طراحی کنید تا در موارد لزوم از آن‌ها استفاده کنید.

32)    از رفتار‌هایی که شما را در سازمان عصبی معرفی می‌کند پرهیز کنید.

33)    انتقام‌جو نباشید.

34)    زمان پیاده کردن تصمیمات به اندازه‌ی اخذ آن مهم است چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شکست روبرو شود.

35)    در مورد چیزی که نمی‌دانید به کسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی‌دانم هراسی نداشته باشید.

36)    با محول کردن مسؤلیت به کارمندان مستعد و خلاق زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم کنید.

37)    بدون تفکر و درنگ پاسخ ندهید.

38)    نحوه‌ی چیدمان میز کارمندان و محل استقرار آن‌هارا طوری انتخاب کنید که افراد فراموش نکنند در محل کارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز با هم به گفتگو بپردازند.

39)    حرفه‌ای‌ترین و بهترین حسابدار و مشاور حقوقی را استخدام کنید.

40)    به مشکلات مالی افراد توجه کنید و درخواست‌های موجه اخذ وام آنان را به تعویق نیندازید.

41)    همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شکوه شما می‌افزاید.

42)   اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد تأثیر شگفت‌انگیزی بر اطرافیان خود خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسؤلیت‌پذیری می‌دهد.

43)    سامانه‌ای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به کارمندان اطمینان دهید که در کمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می‌کنید.

44)    مطمئن شوید حق و حقوق دیگران توسط مسئولین سرپرستان سازمان رعایت شود.

45)    چند ساعت از یک روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفت‌و‌گوی رو در رو با کارمندان اختصاص دهید.

46)    در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شرکت کنید.

47)    در کمک رسانی‌های مراسم خیریه پیش‌قدم باشید.

48)    با درایت و زیرکی همیشه در کمین شکار فرصت‌های طلایی باشید.

49)    صبر و حوصله را از مهم‌ترین ارکان موفقیت تلقی کنید.

50)    مسئولیت‌پذیر باشید.

51)    به منظور اطلاع حاصل کردن از مطالب جدید علمی در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.

52)    چند تکه کلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب کنید.

53)    تفکر و تعمق قبل از پاسخ‌گویی راحت‌تر از پیدا کردن چاره‌ای برای تغییر آن‌چه عنوان شده می‌باشد.

54)    وقتی می‌خواهید کاری را به کسی محول کنید روشی را برای عنوان کردنش انتخاب کنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.

55)    علت شکست‌های سازمانی را تجزیه و تحلیل کنید تا ضمن مسیر نادرست از تکرار آن جلوگیری کنید.

56)    با بی‌اهمیت جلوه دادن کارهای کارمندان زحمات آنان را بی‌ارزش نکنید.

57)    با انجام ورزش‌های فکری قابلیت‌های ذهنی خود را تقویت کنید.

58)    به هر کس فراخور فعالیت و بازده کاریش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداش‌های مساوی حرکت افراد شایسته گروه را کند نکنید.

59)    با بکارگیری مشاورین آزموده و متعهد موقعیت بازار کار را تحلیل کنید و استراتژی بکار بگیرید که همیشه یک گام از رقبا جلوتر باشید.

60)    اجازه ندهید بار مسئولیت کارمندان بی‌کفایت و کند بر دوش کارمندان خبره و ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درک این بی‌عدالتی انگیزه خود را از دست می‌دهند.

61)    دانش حرفه‌ای خود را تا حدی بالا ببرید که در مواقع لزوم در مقابل کلیه سؤالات حرفه‌ای حاضر جواب باشید.

62)    زمان استخدام افراد علاوه بر تست‌های مقرر شده تست‌هایی انجام دهید تا مطمئن شوید کسی را که بکار می‌گمارید تنبل نیست زیرا افراد تنبل فشار کاری دیگران را بیشتر می‌کنند.

63)    هنگام دست دادن دست افراد را محکم و صمیمانه بفشارید.

64)    وقتی عصبانی هستید درباره‌ی دیگران تصمیم‌گیری نکنید.

65)    همیشه وقت شناس باشید برای حضور به موقع می‌توانید از ترفند قدیمی پنج دقیقه جلو کشیدن ساعت استفاده کنید.

66)    هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید زیرا به طور یقین انگیزه آن‌ها برای تلاش از بین می‌رود.

67)    سعی کنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید در این صورت شاید با ایده‌های درخشانی روبرو شوید.

68)     به کارمندان ساعی و متعصب بگویید که چقدر برای سازمان مفید هستید و شما به آن‌ها علاقه و اعتماد دارید.

69)    هیچ‌گاه اجازه ندهید کسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.

70)    به شایعات بی‌اساس بی‌توجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهن‌بینی قضاوت نکنید.

71)    خشکی جلسات طولانی را با شوخ‌طبعی قابل تحمل کنید.

72)    از سرزنش کردن دیگران در جمع خودداری کنید.

73)    برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه‌رسان‌ها احترام قائل شوید.

74)    از منشی خود بخواهید روز تولد کارمندان کارت تبریکی را که توسط شما امضا شده است برایشان ارسال کند.

75)    در موقع امضا کردن نامه‌ها و مکتوبات آن‌ها را به دقت مطالعه کنید و از امضا کردن آن‌ها زمانی که حوصله و تمرکز ندارید پرهیز کنید.

76)    خوش ژست و خوش‌بیان باشید و در جمع با انرژی و اشتیاق حاضر شوید.

77)    با قدردانی به موقع از کارمندان انرژی کاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت کنید.

78)    موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه کنید و همیشه متبسم باشید.

79)    هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود دیگران را با وعده‌های بی‌اساس فریب ندهید.

80)    سعی کنید اسامی کارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت کردن با آنان اسمشان را به زبان بیاورید.

81)    همواره به خاطر داشته باشید به کار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمی‌کاهد.

82)    اشتباه زیردستان را بیش از حد لازم به آن‌ها گوشزد نکنید.

83)    امین و رازدار باشید.

84)    روی اشتباهات خود پافشاری نکنید  و بی‌تعصب خطاهای خود را بپذیرید.

85)    با عبارت کنایه‌آمیز و نیش‌دار به دیگران درس عبرت ندهید.

86)    با آرامش و خونسردی به حرف‌های دیگران گوش کنید و برای صرفه‌جویی در زمان به طور مرتب حرف آنان را قطع نکنید.

87)    روش محاسبات مالی را تا حدی یاد بگیرید تا قادر به تجزیه و تحلیل گزارش‌های مالی سازمان باشید.

88)    در جلسات به طور دائم به ساعت خود نگاه نکنید.

89)     به نحوه‌ی پوشش و ظاهر خود توجه کنید.

90)    تا صحت و سقم مسئله‌ای روشن نشده کسی را مؤاخذه نکنید.

91)    معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.

92)    نکات جالب و پندآموز کتاب‌هایی را که می‌خوانید در دفتری یادداشت کنید و در دفتر مناسب آن‌ها را بکار ببرید.

93)    انعطاف پذیر باشید.

94)    بدون توهین به عقاید دیگران با آن‌ها مخالفت کنید.

95)    نسبت به قول خود پایبند باشید.

96)    در موقعیت‌های بحرانی بر خود مسلط باشید و نگذارید زیردستان از اضطراب شما آگاه شوند.

97)    برای حرف زدن زیباترین و خوش‌آهنگ‌ترین الفاظ را انتخاب کنید.

98)    ریسک‌پذیر باشید.

99)    نحوه‌ی استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با کار خود را بیاموزید.

100)    برای ثبت ایده‌های درخشانی که ناگهان به ذهن می‌رسند همیشه یک قلم و کاغذ به همراه داشته باشید.

101)    کتابخانه سازمان را به روز کنید و اسامی کتاب‌هایی را که اضافه می‌شود را به صورت لیست منتشر شده و در اختیار کارمندان قرار دهید.

102)    مطمئن شوید ابراز رضایت شغلی افراد به سبب ترس از توبیخ مسؤلین و سرپرستان نیست.

103)    به واسطه مدیر بودن خود از دیگران توقع بیجا نداشته باشید.

104)    در اولین فرصت در خاتمه دادن به مشاجرت و کدورت‌هایی که بین کارمندان پیش می‌آید حکمیت کنید و برقرار کننده صلح و آشتی باشید.

105)    در مصاحبه استخدامی افراد به سوابق کاری آنان توجه کنید و به خاطر داشته باشید کارمند موفق کارنامه‌ای پر بار به همراه دارد.

106)    از انحصاری کردن خدمات رفاهی سازمان پرهیز کنید و اجازه دهید همه سطوح از این خدمات بهره‌مند شوند.

107)    زمان دقیق پیاده کردن تصمیمات اخذ شده را پیدا کنید چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب در زمان نامناسب با شکست روبرو شود.

108)    برای حفظ اطلاعات سازمانی از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌ حفاظتی استفاده کنید.

109)    زبده‌ترین کار بازاریابی را گردآوری کنید و حتی زمانی که سوددهی سازمان در وضع مناسبی قرار دارد از آنان بخواهید آهنگ فعالیت‌های خود را کند نکرده و همچنان به صورت جدی ادامه دهند.

110)    به منظور جلوگیری و تک‌روی و رقابت ناسالم روحیه انجام کار گروهی را در سازمان تقویت کنید.

111)    از عنوان کردن فرامین غیرقابل اجرا و غیر منطقی احتراز جویید، زیرا جز خدشه‌دار کردن شخصیت حرفه‌ای شما پیامدی ندارد.

112)    عملکرد افراد را در زمان اضافه کاری کنترل کنید تا بدین وسیله از سوء‌استفاده افراد ناشایست که به عنوان اضافه کاری در سازمان به انجام کارهای شخصی یا اتلاف وقت می‌پردازند جلوگیری شود.

113)    از نگارش واژه‌ای که از صحت املای آن اطمینان ندارید پرهیز کنید و برای حصول اطمینان از نگارش صحیح لغاتی که فراموش کرده‌اید همیشه یک فرهنگ لغت در دسترس داشته باشید.

114)    وقتی در مورد موضوعی محرمانه صحبت می‌کنید مراقب استراق سمع دیگران باشید.

115)    اموال مهم سازمان را بیمه کنید.

116)    در سلام کردن و ایجاد ارتباط دوستانه پیشقدم باشید.

117)    مراقب سلامتی خود باشید و هرگز از یاد نبرید عقل سالم در بدن سالم است.

118)    مطمئن شوید کادر مالی شما به موقع در پرداخت صورت حساب‌ها اقدام می‌کنند و پرداخت‌ها بنا به دلایل غیر موجه به تعویق نمی‌افتد، چون تأخیر در پرداخت‌ها به اعتبار مالی شما لطمه جبران ناپذیری وارد می‌کند.

119)    عیب‌جو و بهانه‌گیر نباشید و اجازه ندهید این دو خصلت در شما به عادت مبدل شود.

120)هرگز از خاطر نبرید انسان اشرف مخلوقات است و با درایت و پشتکار می‌تواند برای هر مشکلی راه حل مناسب پیدا کند.

121)    برخی از بازنشستگان پس از بازنشستگی تمایل به ادامه‌ی کار دارند اگر می‌خواهید این افراد را بکار بگیرید توجه داشته باشید توانایی و انرژی و یا انگیزه‌ی کافی جهت نیل به اهداف سازمانی در این افراد وجود داشته باشدو در خواست کار آن‌ها صرفا به دلیل رفع نیاز مالی نباشد.

122)    همواره هوشیار باشیدکسی در سازمان جهت حفظ عنوان شغلی و موقعیت خود به عنوان ترمز برای نیروهای فعال و پرانرژی عمل نکند.

123)    از اشتباهات خود درس بگیرید و آن را به دیگران نیز درس بدهید.

124)    حتی وقتی موردی پیش آمده که به شدت ترسیده‌اید اجازه ندهید اطرافیان از این حس شما مطلع شوند.

125)    افراد متخصص سازمان را برای اخذ نشریه‌های تخصصی آبونه کنید.

126)    هیچ کس را دست کم نگیرید.

127)    حامی ضعیفان باشید و اجازه ندهید حق کسی ضایع شود.

128)    اگر در جمعی هستید که موضوع مورد بحث را نمی‌دانید و روشن شدن این امر به اعتبار علمی شما لطمه خواهد زد لازم نیست با اظهار نظر در مورد آن عدم آگاهی خود را عیان سازید، می‌توانید سکوت کنید تا در اولین فرصت به تکمیل اطلاعات خود بپردازید.

129)    آرام و شمرده صحبت کنید.

130)    زمانی که از کسی اشتباهی سر می‌زند با رفتار صحیح و منطقی او را شرمنده کنید نه با توهین و ناسزا.

131)    به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و اجازه ندهید خستگی و استرس به سلامتی روحی شما لطمه وارد کند.

132)    هر از چند گاهی جلسه‌ای به منظور پرسش و پاسخ با حضور سرپرستان و مسئولین ترتیب دهید تا از عملکرد و برنامه‌های آنان مطمئن شوید.

133)    سرپرستان و مسئولین پل ارتباطی مدیریت و کارمندان هستند تا از استحکام این پل مطمئن نشده‌اید بی‌محابا گام بر ندارید، چون در غیر این صورت ممکن است سقوط کنید.

134)    کارمندان را تشویق کنید تا به ابتکار در انجام کارهایشان راه‌هایی برای صرفه‌جویی و پایین آوردن هزینه‌ها پیدا کنند.

135)    کتاب قانون مدنی ومتناسب با شغل خود را در دسترس داشته باشید.

136)    با توجه بیش از حد به افراد خاص حسادت دیگران را بر‌انگیخته نکنید.

137)    به دیگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهید.

138)    نقاط ضعف و قوت خود را کشف کنید.

139)    مطمئن شوید هیچ منبع انرژی بیهوده به هدر نمی‌رود برای مثال کسی را موظف کنید تا از خاموش بودن چراغ‌ها وبسته بودن شیرهای آب پس از اتمام ساعات اداری و خروج نیروها اطمینان حاصل کند.

140)    با اولین برخورد در مورد کسی قضاوت نکنید.

141)    حس ششم خود را نادیده نگیرید.

142)    هر کسی را فقط با خودش مقایسه کنید نه با دیگران.

143)    برای هر بخش یک جعبه‌ی کمک‌های اولیه تهیه کنید.

144)    اعجاز عبارت تأکیدی و مثبت را نادیده نگیرید.

145)    راحت‌ترین مبلمان و چشم‌نوازترین وسایل را برای اتاق خود تهیه کنید و برای استفاده بهینه از فضا و زیبایی محیط از طراحان داخلی کمک بگیرید.

146)   پنجره ها را مسدود نکنید اجازه دهید همگان از نور و هوای تازه که از ارزان‌ترین موهبت‌های الهی هستند بهره‌مند شوند گاهی وزش یک نسیم می‌تواند آرامش چشم‌گیری برای محیط به ارمغان بیاورد.

147)    از انجام هر جابجایی برای نیروی انسانی در محیط کار نمی‌توان نتیجه مطلوب گردش شغلی را حاصل نمود، اگر جابجایی کارمندان اصولی و حساب شده نباشد باعث افت راندمان و دل‌زدگی آنان از کارشان می‌شود.

148)    مراقب باشید و اجازه ندهید سرپرستان و مسئولان برای پیاده کردن نظرات شخصی و اجرای فرامین خود، خودسرانه دستوری را به اسم شما اعلام کنند زیرا در این صورت اگر این دستورها صحیح و قابل اجرا نباشد از حسن شهرت و محبوبیت شما کاسته خواهد شد.

149)    سرمایه‌های مالی وقت و انرژی نیروی انسانی را با آموزش‌های غیر ضروری به هدر ندهید، برای هر کسی آموزشی تدارک ببینید تا بتواند از آن در بهبود بخشیدن کارهایش استفاده کند در غیر این صورت وقتی فرصتی برای استفاده از این آموخته‌ها دست ندهد خیلی زود به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و هرگز تبدیل به یک مهارت نمی‌شود.

150)    بی طرفانه راجب مسائل تصمیم‌گیری کنید تا زاویه دید شما وسعت پیدا کند.

151)    با هر نوع بی‌انضباطی مبارزه کنید.

152)    روز خود را با خوردن صبحانه‌ای مقوی آغاز کنید.

153)    از ایمن بودن خودروها و سایر وسایل مهم اطمینان حاصل کنید و اگر احتیاج به تعمیر و تغییر دارند بدون فوت وقت اقدام کنید.

154)    حتی اگر سن شما از کارمندانتان کمتر است آن‌چنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد کنید تا لقب «پدر سازمان» را کسب کنید.

155)    جهت حفظ سلامتی و چالاکی هر روز حداقل 15 دقیقه نرمش کنید.

156)    در برخی از برنامه‌ریزی‌ها و اخذ تصمیمات از کارکنان نیز نظر خواهی کنید تا با این مشارکت صمیمیت بین مدیریت و کارکنان برقرار گردد و حس مسئولیت‌پذیری افراد افزایش یابد.

157)    از کارکنان بخواهید اگر با مشکلی روبرو می‌شوند ضمن اعلام آن مشکل چند راه حل مناسب نیز ارائه دهند.

158)    گاهی اوقات بدون اطلاعات قبلی وارد اتاق کارکنان شوید و بطور شخصی با آنان به گفتگو بپردازید.

159)    با برقراری امنیت شغلی در محیط روحیه‌ی کاری افراد را بهبود ببخشید.

160)    اگر به افراد شخصیت بدهید و با برخوردهای نادرست عزت نفس آنان را پایمال نکنید، آنان به مشابه اهرم عمل می‌کنند و قادر خواهند بود مسئولیت‌هایی که به عهده‌ی آنان است بدون استرس و فشار روحی و با کیفیت بهتری به انجام برسانند.

161)    مشوق و ترویج دهنده کار تیمی باشید تا هماهنگی و همسویی کارکنان جایگزین رقابت‌های ناسالم شود.

 

 

والسلام